Ідуть підготовчі тижні перед Великим постом. У ці дні, на всеношній, звучать зворушливі слова покаянних тропарів. Перший з них: “Покаяния отверзи ми двери, Жизнодавче, утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему, храм носяй телесный весь осквернен; но, яко щедр, очисти благоутробною Твоею милостию.

Неділя 6 березня — Прощена. Далі — свята Чотиридесятниця. Час сугубої молитви і покаяння. Господь знову дає нам чергову можливість опорядити наші душі, наше духовне “я”, щоб бути гідними майбутнього світлого свята Пасхи.

Скільки б разів ми не починали проводити Великий піст, завжди виникає маса запитань і перешкод, а часто й відвертих непорозумінь, пов’язаних з цими покаянними днями. І це не дивно. Шлях до Бога — тернистий і складний. Для зовнішньої людини або неофіта, який нещодавно прийшов у храм, спочатку важко зрозуміти, що все добре майже завжди збувається працею. Царство Боже силою добувається”, говорить Євангеліє. Ворогові світу цього вкрай небажано, щоб ми відмовлялися від його послуг і прагнули жити за заповідями Божими. Перешкоди у дні Чотиридесятниці обов’язково будуть. Часто вони виявляються складними не лише для неофітів, а й для постійних парафіян, для яких храм Божий і молитва — необхідна частина життєвих буднів.

Різних рекомендацій, посібників, уставів та порад про те, як найбільш плодотворно можна провести час Великого посту, написано безліч. Є правила, обов’язкові для всіх, є винятки та послаблення. Церква з любов’ю і розумінням ставиться до кожного свого чада, що вступає на поприще реального покаяння, прагне до зміни своєї гріховної сутності, до духовного преображення.

Не слід забувати, що кожен з нас може вмістити лише ту міру покаяння, до якої він готовий сьогодні. Немає однакових. Усі різні. Спільне лише одне: щаблями духовного сходження підіймаються поступово, і чим вище щабель, тим більшої праці він потребує. Не можна брати на себе непосильну міру постового діяння, як і не можна залишатися на досягнутій висоті. Все життя християнина проходить у покаянні, оскільки з припиненням покаяння припиняється і духовне існування людини. Ось чому преподобний Амвросій Оптинський пише: “Покаяння не припиняється до гробу і має три властивості або частини: очищення помислів, терпіння скорбот і молитву, тобто прикликання Божої допомоги проти злих ворожих приражень. Ці три речі одна без іншої не звершуються. Якщо одна частина переривається, то й інші дві нетвердими стають”.

Багато наших роздумів, питань і непорозумінь у дні Великого посту пов’язані саме з покаянням, яке має своє завершення у Таїнстві Сповіді.

Як сповідатися? Наскільки часто підходити під священицьку єпітрахиль? Як бути із забутими і неусвідомленими гріхами? — Це саме те, що найчастіше турбує парафіян у період Чотиридесятниці. І це не дивно. Христове Воскресіння, Світла Пасха, лише тоді торкається серця у всій своїй повноті, коли в тобі звучить симфонія єднання внутрішнього і зовнішнього, коли білий колір твого святкового вбрання знаходиться у гармонії з духовною чистотою, “паче снігу убіленою”.

Отже, Сповідь. З чого почати?

Для того, хто прийшов до неї вперше, — з найголовнішого — з розповіді про ті моменти зі свого минулого, про які соромно говорити і які ми ховаємо від усіх. Згадайте те, що ретельно приховуємо з внутрішнім бажанням: “Господи, хоча б ніхто не дізнався!” або про те, що правдами і неправдами виганяється з власних спогадів. Слово “гріх” походить від дієслова “гріти”, і визначити, що “огріває”, пече душу і змушує червоніти, — практично всім під силу. Найважче розповісти про гріх, подолати внутрішній опір. Але щойно поборемо цю перешкоду, зможемо, як каже апостол Лука, “опам’ятатися” (див.: Лк. 15: 17). Далі Сповідь буде простішою, та й каяття у головному відкриє масу інших гріхів, яких раніше ми й не помічали.

Той, хто вперше сповідається, ніяковіє в очікуванні можливої реакції на свої одкровення священика, який приймає Сповідь. Це хвилювання має абсолютно конкретного господаря, вказаного у Господній молитві: “визволи нас від лукавого”. Для священика завжди радісно, коли перед ним стоїть той, хто зважився дійсно покаят

 

Добавить комментарий

Яндекс.Метрика