«Шановна редакціє “Церковної православної газети”!
Річ у тім, що моя колега по роботі, свідок Єгови, бачачи, як я покладаю на себе хресне знамення до та після обіду, і що я ношу натільний хрестик (причому захований під одягом), щоразу не втрачає нагоди дорікнути мені: мовляв, гріх носити предмет розп’яття на своїй шиї, а якщо дуже хочеться підкреслити свою релігійність, то краще “прикрасити” її “рибкою” (посилаючись при цьому на Старий Завіт). “Та й взагалі, — питає вона, — звідки у вас, православних, ця традиція — хреститися?”
Що я можу їй відповісти?»
Ганна Астахова

Відповідає протоієрей Миколай Баранов:
Віруюча людина щодня, під час ранішньої та вечірньої молитов, у ході богослужіння, перед трапезою чи початком якоїсь справи знаменує себе Животворящим Хрестом Христовим. Це — один із найдавніших звичаїв.
Перша писемна згадка про хресне знамення міститься у працях відомого карфагенського церковного учителя Тертулліана. У трактаті «Про вінець воїна» (бл. 211 р.) він пише: «Подорожуючи і пересуваючись, входячи у приміщення і виходячи з нього, взуваючись, приймаючи ванну, за столом, запалюючи свічки, лягаючи, сідаючи, під час усього, що ми робимо, — ми повинні знаменувати свій лоб хрестом». В іншому своєму творі «До жінки» Тертулліан, переконуючи християнку не виходити заміж за язичника, запитує: чи «зможеш ти потай перехрестити постіль і тіло своє»?
Цікаве свідчення про давність хресного знамення у третьому розділі «Лугу духовного» преподобного Іоанна Мосха. «Коли пресвітер монастиря Пентукли Конон покинув обитель, його зустрів Іоанн Хреститель, який лагідно сказав йому: «Повернися до монастиря, і я звільню тебе від пристрасті». Авва Конон відмовився. Тоді святий Іоанн посадив його на один із пагорбів і, розкривши одіж його, тричі перехрестив її». Ця оповідь вказує на те, що образ хреста використовувався від початку християнства. Преподобний Іоанн Дамаскін у «Точному викладі православної віри» пише про Хрест: «Він даний нам як знамення на чолі, як Ізраїлю обрізання». Якщо обрізання Бог дав через Авраама, то, очевидно, хресне знамення Він дав через апостолів.
Слід зазначити, що у Древній Церкві хреста покладали тільки на чоло. Описуючи літургійне життя Римської Церкви у III ст., священномученик Іполит Римський пише: «Завжди намагайся смиренно накладати на своє чоло хресне знамення». Про використання одного перста у хресному знаменні свідчать: святитель Єпифаній Кіпрський, блаженний Ієронім Стридонський, блаженний Феодорит Кіррський, церковний історик Созомен, святитель Григорій Двоєслов, преподобні Іоанн Мосх і Андрій Критський. Згідно з висновками більшості сучасних дослідників, накладання хреста на чоло (чи обличчя) виникло ще за часів апостолів та їхніх наступників.
Приблизно в IV ст. християни стали покладати хреста на усе своє тіло, тобто з’явився відомий нам «широкий хрест». Проте у цей час покладали хресне знамення все ще одним перстом. Більше того, у IV ст. християни почали покладати хрест не лише на себе, але й на навколишні предмети. Так, сучасник цієї епохи преподобний Єфрем Сирін пише: «Животворящим хрестом знаменують наші оселі, наші двері, наші вуста, наші груди, усі наші члени. Цей хрест ви, християни, не залишайте ні о якій порі, ні в будь-яку годину; нехай він з вами буде усюди. Без хреста нічого не робіть; чи лягаєте спати чи встаєте, працюєте чи відпочиваєте, їсте чи п’єте, подорожуєте на суші чи плаваєте по морю — повсякчас прикрашайте усі ваші члени цим живоносним хрестом».
У IX ст. єдиноперстя поступово почало замінюватися двоперстям, що було обумовлено широким поширенням на Близькому Сході та в Єгипті єресі монофізитства. Коли з’явилася єресь монофізитів, то вона скористалась доти використовуваною формою перстоскладання (одноперстя) для пропаганди свого вчення. На їхню думку, в одноперсті символічно виражалось їхнє вчення про єдину природу у Христі. Тоді православні, на противагу монофізитам, стали накладати на себе хресне знамення двома пальцями — на знак символічного вираження православного вчення про дві природи у Христі. Так сталося, що одноперстя у хресному знаменні стало зовнішньою, наочною ознакою монофіз

 

Добавить комментарий

Яндекс.Метрика